Siirry sisältöön

Lisää henkilökohtaista apua!

Julkaisimme yhdeksän teesiä henkilökohtaisen avun kehittämiseksi.

Ilman henkikohtaisia avustajia ei ole henkilökohtaista apua. Tällä hetkellä henkilökohtaista avustajaa etsii yli 600 työnantajaa TE-palvelujen kautta. Lisäksi lukuisat työnantajat etsivät avustajia muiden väylien kautta.

Useilla henkilökohtaisen avun palveluntuottajilla on haasteita löytää työntekijöitä. Myös työvoiman pysyvyydessä on haasteita.

Näihin haasteisiin etsimme ratkaisuja henkilökohtaisen avun Kupillinen keskustelua -tapahtumassa maanantaina 10.5.

Kupillinen keskustelua

Kupillinen keskustelua on keskustelusarja, jossa aiheesta kiinnostuneet jakavat ajatuksiaan ajankohtaisista, henkilökohtaiseen apuun liittyvistä asioista.

Osallistujina on henkilökohtaisen avun käyttäjiä ja omaisia, henkilökohtaisia avustajia, kuntien sosiaalipalvelujen työntekijöitä sekä järjestöjen ammattilaisia ja muita asiasta kiinnostuneita.

Viimeksi 10.5. Aihetta alusti sopimustoimitsija Laura Tuominen JHL:stä. Hän toi esiin merkittäviä henkilökohtaisen avustajan työehtoihin liittyviä tekijöitä, jotka eivät tällä hetkellä edesauta ammatin arvostusta, henkikohtaisten avustajien saatavuutta, eivätkä avustajien pysyvyyttä alalla.

Henkilökohtaisen avun kriteerit

Laadimme avoimeen somekeskusteluun ja Kupillinen keskustelua -verkkotapaamisten osallistujien näkemyksiin perustuen kriteerit ja kiireysjärjestyksen henkilökohtaisten avustajien saatavuuteen liittyvän tilanteen parantamiseksi. Kriteereistä muotoilimme seuraavan teesit:

Lisää henkilökohtaista apua -teesit:

1) Jakakaa positiivisia mielikuvia henkilökohtaisen avustajan työstä!
2) Parantakaa henkilökohtaisten avustajien peruspalkkaa ja työsuhde-etuja!
3) Panostakaa henkilökohtaisten avustajien rekrytoinnin tehokkuuteen ja toimivuuteen!
4) Tehkää yhteistyötä henkilökohtaisen avun järjestämistapojen välillä!
5) Panostakaa henkilökohtaisten avustajien jaksamiseen!
6) Tarjotkaa henkilökohtaisille avustajille mahdollisuus työssä kehittymiseen ja uusien taitojen oppimiseen!
7) Tarjotkaa palkkaukseen lisiä osaamisen perusteella!
8) Kehittäkää henkilökohtaisen avun palveluntarjoajina toimintakäytänteitä ja toiminnan laatua!
9) Panostakaa henkilökohtaisten avustajien pohjakoulutuksen paranemiseen!

Seuraava Kupillinen keskustelua -verkkotapahtuma järjestetään 9.9. Tuolloin aiheena on Miten henkilökohtainen apu tulevaisuudessa järjestetään?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *