Siirry sisältöön

Lyhytaikaisen huolenpidon palautekysely: Luottamus tärkeintä!

Lyhytaikaisen huolenpidon asiakaspalautteet kertoivat tyytyväisyydestä palveluihimme. Ne toivat esiin myös tärkeitä kehittämiskohteita.

Kehitysvammaisten Palvelusäätiön lyhytaikaisen huolenpidon asiakaspalautteet vuodelta 2020 on nyt kerätty ja tulokset koottu. Palautetta antoi 151 kehitysvammaista tai muusta syystä tukea tarvitsevaa palvelun käyttäjää, 121 läheistä ja 17 kuntakumppania.

Palautekyselyillä selvitettiin asiakkaiden tyytyväisyyttä palveluihimme. Kysymykset koskivat muun muassa odotuksia, kehittämiskohteita, positiivisia yllätyksiä, pettymyksiä, tulevaisuutta ja palveluiden vaikutuksia.

Palautteet käsitellään huolellisesti työntekijöiden kanssa kussakin palvelussa. Asiakaspalaute on keino luoda jaettua tietoa, keskinäistä luottamusta ja entistä parempia palveluita. Myös laki asiakkaan asemasta ja oikeuksista velvoittaa palveluiden tuottajia selvittämään ja huomioimaan asiakkaiden näkemykset.

Kaikki vastaajaryhmät olivat keskimäärin hyvin tyytyväisiä, vaikka erojakin oli.

Tukea tarvitsevat palveluiden käyttäjät

Palveluiden käyttäjien arviot olivat kaikkein myönteisimpiä. Vastaajat olivat

  • ryhmälomitukseen osallistujia,
  • perhelomituksen kotiin jääviä perheenjäseniä,
  • teemaleiriläisiä,
  • ja puhevammaisten tulkkauksen käyttäjiä.

Palveluiden käyttäjiä ilahduttivat muun muassa mieluisa tekeminen, tutut työntekijät ja kaverit.

Perheet ja läheiset

Perheiltä ja läheisiltä tuli myös runsaasti hyvää palautetta, mutta ilahduttavasti myös kehittämiskohteita.

Saamme arkeen hengähdystaukoja.
Tämä kantaa erittäin pitkälle.

Läheisen tyypillinen positiivinen palaute

Läheiset arvostivat sitä, että tarjoamme palveluita myös korona-aikana. Tämä on ollut mahdollista, koska asiakkaiden ja työntekijöiden turvallisuudesta on huolehdittu. Lisäksi kiitosta annettiin joustavuudesta, luotettavuudesta ja hyvistä työntekijöistä.

Vaikka kehittämisehdotukset voivat haastaa nykyisiä käytäntöjä ja rakenteita, ovat ne sitäkin arvokkaampia. Toiveina esitettiin mahdollisimman pientä työntekijöiden vaihtuvuutta ja entistä parempaa tiedottamista. Kuulluksi tuleminen ja tiedonsaanti ovat asiakkaiden oikeuksia myös asiakaslain mukaan.

Teemme jatkuvasti töitä näiden asioiden eteen muun muassa panostamalla työntekijöiden koulutukseen ja hyvinvointiin, asiakaspalveluun sekä sähköisten järjestelmien mahdollisuuksiin.

Kuntakumppanit

Työkseen vammaispalveluita askaroivat kuntakumppanit arvostivat erityisesti laadukkaita palveluita. Heidän mielestään asiakasperheitä on helppo ohjata niihin.

Luottamus oli asiakaskyselyn vastauksissa yleisimmin esiintyvä sana. Palautteiden mukaan luottamus syntyy, kun lupauksista pidetään kiinni, palveluista saa riittävästi tietoa ja työntekijät ovat ammattitaitoisia. Nämä ovat myös lyhytaikaisen huolenpidon tavoitteita.

Tällä asiakaskyselyllä saatiin aikaiseksi entistä vahvempaa yhteistä tietoa ja luottamusta. Kiitos palautteesta!

Teksti: Saara Laukkanen
Valokuva: Antti Ekola

Lisätietoja antaa

Saara Laukkanen

perhelomituksen johtaja
Pohjoinen alue
puh. 040 5125 716
Tampere

2 kommenttia artikkeliin “Lyhytaikaisen huolenpidon palautekysely: Luottamus tärkeintä!

  • Moikka! Kiitos paljon, kun lähetitte minulle tämän sivun ja oikein hyvää alkanutta vuotta 2021 ihan jokaiselle!!! ♥️ ♥️ ♥️ ♥️

  • Nämä kyselyt ovat erittäin tärkeitä! Hienoa että annetaan asiakkaille helppo mahdollisuus saada äänensä kuuluviin ja päästä tekemään uusia ehdotuksia!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *